Para Leer

APOLLO: A ‘Pie Forzado’ Automatic Poetry Composer. Article about a poems generator I created for the Creative Turing Tests 2018 contest, organized by the Dartmouth College’s Neukom Institute for Computational Science. Source code available on Github. LinkedIn, 2024.

CorePlus: a Microsoft Bot Framework v4 template. A MBFv4 template that will let you quickly set up a Transactional, Question and Answer, and Conversational AI chatbot. Codeproject, 2019.

Dynamic Modules with Prism and the Modern UI for WPF Toolkit. Prototype for a plugin architecture based on the Prism Library and the Modern UI for WPF (MUI) toolkit. Codeproject, 2016.
Realtime Algorithmic Music Systems From Fractals and Chaotic Functions: Toward an Active Musical Instrument. Doctoral Pre-Thesis Work. UPF. Barcelona, Spain, 2003.

Some Projects and Reflections on Algorithmic Music. Springer Verlag. Lecture Notes in Computer Science (LNCS) Series Vol.2771, 2003.
XML para la Música y el Sonido. Grupo de Tecnología Musical, Universidad Pompeu Fabra. Barcelona, España, 2003.

A C++ Development platform for Real-time audio processing and synthesis applications. Proceedings of 5th International Conference on Digital Audio Effects. Hamburg, Germany, 2002. With Enrique Robledo Arnuncio & Maarten de Boer.
Más info: Ronde Bosse

Algorithmic Composition as a Constraint Satisfaction Problem. Music Technology Group, Pompeu Fabra University. Barcelona, Spain, 2002.

La Composición Algorítmica como un Problema de Satisfacción de Restricciones. Grupo de Tecnología Musical, Universidad Pompeu Fabra. Barcelona, España, 2002.

Music Generation Panel (a critical review). Workshop on Current Research Directions in Computer Music. Audiovisual Institute, Pompeu Fabra University. Barcelona, Spain, 2001.

El nuevo paradigma de la música. Entrevista realizada por el semanario internacional Orbe en La Habana, Cuba, junio de 2000.
Carlos Fariñas: una vida por la música. Entrevista realizada al compositor (1934-2002) junto a la musicóloga Clara Cabrera Valdés. Revista Cúpulas, Número 11-12, enero de 2000, Instituto Superior de Arte, La Habana, Cuba.

Entre corcheas y electrones. Diario Por Esto!, Mérida, Yucatán, México. 31 de julio de 1996.
Del instrumento a las computadoras. Entrevista realizada por el diario Por Esto!, Mérida, Yucatán, México. 24 de julio de 1996.
Acerca de los instrumentos electrónicos, la música electroacústica y las computadoras. Banco de Ideas Z e Instituto Superior de Arte. La Habana, Cuba, 1995.

Diálogo con un artista plástico devenido músico. La Habana, Cuba, 1993.

Aprendizaje con música computadorizada. Reportaje acerca del Estudio de Música Electroacústica por Computadora del Instituto Superior de Arte. Diario Granma, La Habana, Cuba. 22 de Noviembre de 1990.